o28v2m5p14e <strong>קניית רכב לפירוק או גריטה - מה חשוב לדעת לפני שעושים את זה</strong> 1 ד.כ אדירם

קניית רכב לפירוק או גריטה – מה חשוב לדעת לפני שעושים את זה Leave a comment

נמאס לכם מהרכב הישן והמקרטע שלכם? רוצים לעבור לרכב חדש אבל אין לכם כוח לבצע הליך מכירה עבור סכומים נמוכים? במאמר שלפניכם תקבלו הסבר מלא על קניית רכב לפירוק או גריטה

במידה והרכב שברשותכם כבר ידע ימים יפים יותר ואתם מבינים כי לא תוכלו למכור אותו בסכום גבוה או שאינכם מעוניינים לנהל הליך מכירה עבור סכומים יחסית נמוכים, יתכן שתדרשו לשירות של קניית רכב לפירוק או גריטה. קניית רכב לפירוק על ידי סוחר רכבים פרטי או בעלים של מגרש מכוניות, יכולה "להוציא" לכם כמה אלפי שקלים מהרכב המיושן שלכם, כאשר גם בהליך של גריטה מול משרד התחבורה תוכלו לקבל סכום של כמה אלפי שקלים. במאמר נסביר את כל מה חשוב לדעת לפני שעושים את זה.

גריטת רכב – מה היה נהוג בעבר?

גריטת רכב היא למעשה פעולה שבעבר הייתה מופעלת גם על ידי משרד התחבורה, מתוך מטרה להפחית זיהום אוויר, ליצור תחלופה על כבישי ישראל ולהמנע מעומס יתר של רכבים על הכבישים, שגם ככה הופכים לעמוסים, סואנים ופקוקים יותר. על פי תכנית גריטת הרכבים של משרד התחבורה אשר יצאה לדרך ב-2010 והחזיקה מעמד כארבע שנים, הייתם יכולים להעביר את הרכב למשרד התחבורה לצורך גריטה, ובתמורה הייתם מקבלים סכום של כ-3,000 שקלים בתוך 45 ימים, היישר אל חשבון הבנק שלכם.

על מנת שתוכלו להשלים את תהליך הגריטה מול משרד התחבורה ואכן לקבל את התמורה, הייתם צריכים לעמוד במספר תנאים, ראשית ביטול שעבודים ועיקולים.  את ההליך הייתם יכולים לבצע אך ורק אם על הרכב אין שעבוד, עיקול, חוב כלשהו או כל מגבלה אחרת. במידה ואחד מהדברים הנ"ל אכן היו קיימים על הרכב שלכם שהייתם מעוניינים להעביר למשרד התחבורה לצורך גריטה, נאלצתם להסדיר את הסוגיה, להסיר את המגבלה ורק אז להגיש את הבקשה באופן מסודר למשרד התחבורה.

גריטה – השינויים שעל הפרק

אלא שכעבור מספר שנים נגמר התקציב שהוקצה על ידי המדינה לצורך גריטת רכבים והתכנית ירדה מהפרק עד לימים אלו. כיום לא קיימת אפשרות כזאת מטעם המדינה, ובעקבות כך בעלי רכבים אשר מעוניינים לבצע גריטת רכב, פונים אל אפשרויות פרטיות בשוק. לאחר פרוץ משבר הקורונה פורסם בכלי התקשורת, כי מתוך רצון לעודד את שוק הרכב אחרי משבר הקורונה, שהשאיר רבים מהרכבים לא פעילים עקב מעבר לעבודה מהבית, נבחנים צעדים חדשים בתחום הגריטה. על פי הפרסום, משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה, בחנו את האפשרות להרחיב את אפשרויות הגריטה, כאשר יבואניות הרכב ישתתפו בעלויות סבסוד הגריטה.

בשנים האחרונות כבר הבינו בעולם כי גריטת רכבים ישנים מסייעת לתחום הרכב, על ידי תחלופה של רכבים על הכביש, אך לא רק. הסיוע מגיע בכמה אופנים, ראשית, לרוב רכבים ישנים הינם מזהמים יותר ומזיקים יותר לסביבה, ולכן בעידן של התחממות גלובלית ורצון של מדינות רבות במערב להפחית זיהום אוויר, ישנו רצון "להעלים" את הרכבים המזהמים מהכביש, כאשר לרוב מדובר על רכבים ישנים. כיום עולם הרכב עובר תהליך של מעבר לרכבים חשמליים, אשר גריטת רכבים ישנים ומזהמים מסייעת להאצה שלו, אשר בתקווה תהיה פתרון משמעותי בתחום זיהום האוויר בעתיד.

נקודה שניה ומשמעותית מאוד, היא הבטחון על הכביש. ברכבים הישנים, אלו שמועמדים לגריטה, לרוב לא תמצאו את מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר, כאשר בחלקן אף לא מותקנות כלל כריות אוויר ואמצעי בטיחות אחרים אשר נחשבים לבסיסיים היום. מעבר של נהגים לרכבים בטיחותיים יותר, תביא לירידה בכמות הפצועים וההרוגים מתאונות דרכים. נקודה נוספת, בעידן של עומסים אדירים בכבישים שהולכים ועולים, הורדת רכבים מהכביש מסייעת בהפחתת העומס, ואולי תוביל למעבר לתחבורה ציבורית.

גריטת רכב – איך עושים את זה היום?

כיום, כאשר עדיין לא הוצאה תקנה חדשה על ידי רשויות המדינה, תוכלו ליצור קשר עם סוחרי רכב פרטיים או בעלי מגרש רכבים, אשר יבצעו עבורכם את תהליך הגריטה. לצורך כך, תצטרכו לבצע הליך של הפקדת רישיון הרכב במשרד התחבורה והורדת הרכב מהכביש, כפי שנסביר בהמשך. עבור גריטת הרכב תקבלו סכום כספי, אשר תלוי בין היתר גם במצב הרכב ויקבע במשא ומתן ביניכם לבין נותן השירות.

קניית רכבים לפירוק – איך זה עובד?

אפשרות נוספת היא העברת הרכב לסוחר פרטי או מגרש רכבים העוסק בתחום קניית רכבים לפירוק. כמו בנושא של גריטת רכב, גם בתהליך מכירת הרכב לפירוק, יש מספר נהלים ותנאים, אשר אי עמידה בהם יכולה להעמיד אתכם בסיכון משמעותי.

ראשית, נבין מה המטרה של קונה הרכב. הסוחר מעוניין למעשה בחלקים של הרכב שלכם, על מנת שיוכל במידת הצורך לשפץ אותם ולמכור אותם הלאה. אפשרות רווח נוספת לסוחר הרכב מהרכב הישן שלכם, הוא נושא הברזל. חלקי הברזל של הרכב שווים סכום כסף שיכול להגיע לאלפי שקלים ואף יותר מכך, כאשר את החומר ניתן למכור לחברות העוסקות בתחום הברזל והמחזור. המחיר אותו תקבלו עבור הרכב הישן שלכם תלוי במצב הרכב ושלמותו, תקינות ומצב החלקים היקרים שבו וכמות הברזל שניתן למכור מהרכב.

קניית רכב לפירוק או גריטה – הנהלים

ככלל, על משרד התחבורה לדעת כי הרכב שלכם לא מיועד יותר לנסיעה על הכביש. לצורך כך תדרשו להשלים הליך של הורדת הרכב מהכביש, אשר למעשה יגרע אותו ממחשבי משרד התחבורה. בוודאי לא תרצו להגיע למצב שלפתע תקבלו בדואר קנס או זימון לטסט עבור רכב שלמעשה כבר לא נמצא בידיכם והיה אמור לרדת מהכביש, לכן חשוב שהבעלות לא תישאר על שמכם. במקרים חמורים אף יותר, וכאשר תעבדו עם סוחרי רכב אשר אינכם מכירים, עולה החשש כי תוכלו אף להסתבך במקרים של פעילויות לא חוקיות, מכיוון שהפעילות נעשתה על רכב שעדיין רשום על שמכם. זכרו כי זוהי האחריות שלכם לבצע את התהליך. ההליך מול משרד התחבורה אינו מסובך וייתן לכם שקט נפשי בנוגע לרכב הישן שלכם, ויאפשר לכם לעבור אל הרכב הבא ללא חששות.

ההליך לא כרוך בתשלום כלל, אלא אך ורק במילוי טפסים וניירת, אשר מומלץ לבצע עוד לפני העברת הרכב מידיכם. ראשית, במידה ויש על הרכב עיקול, שעבוד או חוב כלשהו, תאלצו להסדיר אותו בטרם תבצעו את ההליך מול משרד התחבורה. במידה והנושא טופל או שאין שום שעבוד או חוב על הרכב, תדרשו להזמין תור לאחד מסניפי משרד הרישוי שתבחרו, דרך אפליקציית MyVisit. אל הביקור במשרד הרישוי תדרשו להגיע עם תעודת הזהות של בעלי הרכב וצילום צ'ק בו יופיעו פרטי חשבון הבנק של בעלי הרכב. בנוסף, תדרשו להציג מסמך המעיד על ניהול חשבון בנק. במידה וההליך מבוצע באמצעות מיופה כוח, הוא ידרש להגיע עם טופס ייפוי כוח חתום ותעודת זהות שלו ושל בעל הרכב.

לאחר מכן, תדרשו למלא טופס, אשר כיום ניתן למלא אותו באופן מקוון בקישור הבא, לביטול הרישום של הרכב במשרד התחבורה. לאחר האישור תוכלו להיות שקטים כי הרכב יותר לא רשום על שמכם ואין לכם קשר אליו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *