הסכנות של כיריים גז לבעלי מחלות בדרכי הנשימה Leave a comment

שימוש בכיריים גז עלול להיות מסוכן לבריאותכם. עם זאת, הסיכונים הבריאותיים של כיריים גז משתנים בין אנשים. בעוד שאנשים בריאים אינם צריכים לדאוג לגבי סכנות כלשהן, אנשים עם מחלות בדרכי הנשימה כגון אמפיזמה וברונכיטיס כרונית צריכים לנקוט משנה זהירות. מחלות אלו נחשבות לגורם המוות הרביעי בשכיחותו בארה"ב. המאמר הבא דן בסיכונים של כיריים גז לסובלים ממחלות בדרכי הנשימה.

מתאן

מייצרים גזים רעילים ומזהמים אחרים. בין אלה ניתן למנות תחמוצת חנקן ופחמן חד חמצני, הידועים כמסרטנים. בנוסף, כיריים גז משחררות פורמלדהיד, הידוע גם כגורם לבעיות נשימה. למעשה, על פי מחקר משנת 2008, בתים שמשתמשים בכיריים גז פולטים יותר תחמוצת חנקן מאשר בתים שמשתמשים בכיריים חשמליות.

על פי המחקר, יותר מ-80 אחוז מהמתאן המיוצר על ידי תנורי גז נפלט מאביזרים רופפים. הפליטות היו גדולות יותר כאשר המבערים לא היו בשימוש מאשר כאשר התנורים הופעלו. החוקרים אומרים שתקנות ממשלתיות אינן מתייחסות לפליטת מתאן.

חוקרים בסטנפורד מדדו את כמות תחמוצות המתאן והחנקן ששוחררו על ידי תנורי גז ב-53 בתים בקליפורניה. הם בחרו בשני הגזים הללו בגלל תרומתם לשינוי האקלים, כמו גם בגלל הסיכונים המוכחים שלהם לבריאות האדם. כדי למדוד את הפליטות הללו, מדענים הקימו מחיצות פלסטיק בין מטבחים וחדרים אחרים, והשתמשו במכשירים המודדים אורכי גל של אור.

החוקרים גילו כי פליטת מתאן מתנורים גז גבוהה יותר ממה שחשבו בעבר. למעשה, מתאן חזק יותר מפחמן דו חמצני, ותנורים יכולים לפלוט אותו גם כשהם לא בשימוש. בנוסף, כיריים גז פולטות רמות לא בריאות של תחמוצת חנקן, מה שמעורר תסמיני אסטמה ו-COPD.

בנזן

בנזן הוא אחד המזהמים הכימיים הנפוצים ביותר הנפלטים מכיריים גז. זה נקשר לסרטן, כולל לימפומה שאינה הודג'קין, לוקמיה ומיאלומה נפוצה. ארגון הבריאות העולמי מזהיר כי אין כמות של חשיפה בטוחה. תנורי גז, לעומת זאת, אינם המקור היחיד לבנזן. עשרות שנים של מחקר הראו כי תנורי גז הם תורם משמעותי לזיהום אוויר בתוך הבית.

מחקר אחד חישב את החשיפה לבנזן ביתי על ידי לקיחת מדידות של רמות בנזן באוויר. זה לקח בחשבון גורמים כמו גודל המטבח, קצב אוורור וריכוז כימיקלים. המחקר מצא שאנשים בבתים עם רמות הבנזן הגבוהות ביותר נחשפו לריכוזי בנזן גבוהים פי שבעה מהרמה הבטוחה. תרכובת זו יכולה גם לגרום לאנמיה ולהפרעות בתאי דם.

מחלקת איכות האוויר של קליפורניה דירגה את תנורי הגז כאחד התורמים הגדולים ביותר לזיהום בנזן. למעשה, הפליטות מכיריים גז שוות לפליטות של 60,000 רכבי גז קלים. אף על פי כן, פליטות אלו אינן נלקחות בחשבון במלאי כלל המדינה. כתוצאה מכך, מועצת משאבי האוויר של קליפורניה החליטה לאחרונה לאסור מכוניות המונעות בגז ומחממי גז טבעי עד שנת 2035. בנוסף, מספר ערים נעות לקראת איסור על חיבורי גז בבתים.

בנזן הוא אחד הכימיקלים החזקים ביותר הגורמים לסרטן, והוא משנה את תאי מח העצם. מחקר שנערך לאחרונה בבוסטון, מסצ'וסטס, מצא שכיריים גז משחררות כימיקלים מזיקים אחרים כמו תחמוצת חנקן, שעלולה לגרות את העיניים והאף, ולגרום לאנשים להרגיש עייפים וישנוניים. יתר על כן, תחמוצת חנקן היא מסרטן ידוע ונקשרה לאסטמה ולבעיות נשימה.

חנקן דו חמצני

כיריים גז מייצרות תוצר לוואי הנקרא חנקן דו חמצני, שעלול להיות מסוכן לבריאותם של המשתמשים בהם. גז זה ידוע כמגביר את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה ותורם להתפתחות אסתמה. מחקרים הראו שלילדים במשקי בית עם כיריים גז יש סיכוי גבוה ב-42% לפתח אסטמה. חשיפה לחנקן דו חמצני מסוכנת גם ברמות נמוכות, ורמותיה עלולות לחרוג מהמגבלות המומלצות לאיכות אוויר בתוך הבית. בשנת 2013, מחקר מצא שחשיפה לחנקן דו-חמצני מכיריים גז קשורה לעלייה בתסמיני צפצופים ואסטמה אצל ילדים ומבוגרים.

כיריים גז פולטות פי 50-400 יותר חנקן דו חמצני מאשר בתים עם כיריים חשמליות. מכיוון ש-NO2 הוא חסר ריח ובלתי נראה, הוא נעלם כמעט ללא תשומת לב. אבל מחקרים אחרונים הראו שכמות ה-NO2 בבית עם כיריים גז עולה על הסטנדרטים שנקבעו על ידי הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית (EPA).

בנוסף לחנקן דו חמצני, כיריים גז מייצרות גם גזים מסוכנים אחרים. טולואן, בנזן ואתיל-בנזן ידועים כגורמים לסרטן. בקליפורניה, תנורי גז אחראים לחשיפת 12 מיליון בני אדם לחנקן דו חמצני. זה יכול גם לתרום להתפתחות של מחלת ריאות חסימתית כרונית.

חלקיקים

חלקיקים הם תוצר לוואי של בישול שמגיע ממגוון מקורות. בעוד שחלק מהפליטות הללו אינן מזיקות, אחרות מסוכנות ביותר. כיריים גז פולטות את הריכוזים הגבוהים ביותר של חלקיקים בהשוואה למכשירי בישול אחרים. חלקיקים נקשרו למחלת ריאות ויכולים להחמיר אסתמה.

חלקיקים נמצאים באוויר הפנימי והחיצוני כאחד. מחקר שנערך לאחרונה על ידי ה-EPA מראה כי תנורי גז מייצרים רמות גבוהות משמעותית של NO2 מאשר עמיתיהם החשמליים. רמות אלו יפרו את המגבלות החוקיות לזיהום אוויר חיצוני. לדברי ברט סינגר, מדען במעבדה הלאומית של לורנס ברקלי, תנורי גז גורמים לרמות גבוהות יותר של זיהום אוויר זה מאז שנות ה-80.

חוקרים ותומכי בריאות מתמקדים בהשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות של תנורי גז. הם אומרים שבישול עם גז גורם לרמה גבוהה של חלקיקים, פחמן חד חמצני ותחמוצת חנקן. ידוע שמזהמים אלו מחמירים את מצבי הנשימה ואף גורמים לסרטן. על פי מחקר של EPA משנת 2008, בבתים עם כיריים גז היו רמות חנקן דו חמצני גבוהות יותר מאלה של בתים עם כיריים חשמליות.

חוקרים חקרו את הסיכונים הבריאותיים של תנורי גז במשך עשרות שנים, אך מגיפת Covid-19 האחרונה הדגישה את הסכנות. מזהמים אלו עלולים להיות מזיקים יותר ממה שהם נראים בתחילה. אנשים המשתמשים בכיריים גז צריכים לשקול היטב את הממצאים הללו, במיוחד מכיוון שאינך רוצה לסכן את בריאות משפחתך.

שינויי אקלים

הפליטות של תנורי גז הן עצומות, על פי מחקר חדש. לפי המכון הלאומי למדעי הבריאות הסביבתית, תנורי גז בארצות הברית מייצרים גזי חממה בשווי של חצי מיליון מכוניות מדי שנה. בנוסף, תנורים אלו תורמים לבעיות בריאות הציבור, כמו אסטמה.

תנורי גז פולטים מתאן, שהוא גז החממה השני בעוצמתו אחרי פחמן דו חמצני. למרות שהוא מתפזר במהירות, מתאן עדיין גורם להתחממות כדור הארץ יותר מאשר פחמן דו חמצני. מתאן יכול להיות חזק פי שמונים מפחמן דו חמצני לאורך תקופה של 20 שנה. והפליטות הללו יכולות להמשיך להתרחש גם כאשר תנורי גז אינם בשימוש.

למרות הסיכון הבטיחותי המיידי הנמוך של פליטת מתאן מתנורי גז, פליטות אלו עלולות להרע את איכות האוויר בשכונה. הגז המשתחרר מהכיריים תורם להיווצרות ערפיח, שעלול לעורר התקפי אסטמה ומחלות בדרכי הנשימה. שינויי האקלים עלולים להפוך לבעיה אמיתית כאשר נותנים לפליטת מתאן להמשיך ולעלות.

מחקר מאוניברסיטת סטנפורד מראה כי תנורי גז הם מקור עיקרי לפליטת מתאן. תנור גז ממוצע מייצר 649 גרם מתאן מדי שנה. זה כמות עצומה כשלוקחים בחשבון שיותר מ-40 מיליון משקי בית בארה"ב מבשלים אוכל על כיריים גז. המחקר גם מראה כי רמות גבוהות של NO2 עלולות לגרום לשיעול אצל אנשים עם אסתמה, אשר בתורו עשוי לתרום להתפתחות הפרעות נשימה.

השפעות בריאותיות

מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת סטנפורד מצא כי תנורי גז פולטים פלומה של מזהמים לאוויר. פליטות אלו כוללות גופרית דו חמצנית, תחמוצת חנקן וחומר חלקיקי עדין, אשר מגרים את דרכי הנשימה ועלולים לגרום למחלות כרוניות. בנוסף, הם מכילים פורמלדהיד, המגביר את הסיכון לסרטן. גרוע מכך, תנורי גז פולטים רמות גבוהות יותר של פחמן חד חמצני, שהוא אחד האשמים העיקריים מאחורי משבר האקלים העולמי.

האדים הרעילים הללו מתנור גז מהווים איום בריאותי עצום, במיוחד עבור קהילות מעוטי הכנסה ומיעוטים. הזיהום הנגרם על ידי מכשירים אלה הוא נושא צדק סביבתי ומהווה איום בריאותי חמור לקהילות צבעוניות ואנשים צבעוניים. זה גם תורם מרכזי למחלות בדרכי הנשימה כמו אסטמה.

הספרות המדעית קשרה באופן גורף כיריים גז עם בעיות בריאותיות. במטא-אנליזה של 41 מחקרים, חוקרים מצאו שלילדים שחיו בבתים עם כיריים גז היה סיכון גבוה ב-42% לפתח תסמיני אסטמה ואבחון אסטמה גבוה ב-24% לכל החיים. בנוסף, דוח משנת 1992 מצא שלילדים המתגוררים בבתי כיריים גז יש סיכון גבוה יותר למחלות בדרכי הנשימה.

בנוסף לסיכונים בריאותיים פוטנציאליים אלה, תנור גז מגביר את כמות החנקן הדו-חמצני באוויר, אשר נקשר לאסטמה בילדים. יתרה מכך, חשיפות לחנקן דו חמצני בבתים נקשרו לשימוש מוגבר במשאפי הצלה בילדים. ממצאים אלו הובילו לדאגה גוברת לגבי ההשפעות הבריאותיות של כיריים גז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *